Historien om LJ M38

Alle Spor 1 drømme kom til verden, da Heljan i starten af år 10érne, bebudede at de ville bygge MY i scala 1.32(spor 1). Blev jeg og mange da fyr og flamme, den ultimative kultdiesel skulle blive en realitet!

Alle ventede med spænding, hvordan, hvorledes, og især HVORNÅR kommer den på markedet, det skete så i 2014, mange havde været med på forudbetaling, sikkert en god ide, for at sikre produktionen, og selvfølgelig afsætning! Og en dag i maj,ringede tlf., din My er ankommet hos os, JEG ER PÅ VEJ!!!!

Forventningsfuld og nærmest lalleglad sad jeg ved spisebordet og besigtigede”Rundsnuden”!!! Meget flot arbejde!!! Kun få ting stak mig i øjet, 1. Hvorfor halvmat lakering, den er jo fabriksny, denne fadæse laver alle fabrikanter stadig den dag i dag, hvorfor???? ” Vinduesviskerne var hvide, burde være min. sølvgrå, lille detalje der var let at rette, men stort set alle løfte øjer på taget knækket, lavet i noget ubrugeligt plast, hvorfor ikke lavet i metal!

Nåh, nu ned på banen med den, alt virker som det skal, lyd, røg, gnister, lys der kan slukkes her og der, og m.m.

Men….,…. Efter nogen tids prøver, svigter røgen lagsomt, og røgolien løber ud over tankene og batt.kasser i under rammen,… hva´nu ? Og hvordan skille man den ad, ingen brugsanvisning medfulgte!! Lykkedes dog hurtigt af få assistance fra folk bag projektet(Tommy Lass).

Nuvel, det var rimeligt nemt og overskueligt, og god billeddok., om adskillelse blev sendt, og så….

Overdel kom let af, og de små stik til ventilatorer i taget var også nemme at skille ad.

Men så ventede der mig et syn jeg aldrig glemmer,…. Et mærkeligt S formet rør gik fra røgmodul op til udstødningsrøret i taget, røret var gået op i limninger, pakninger af ubestemmelig herkomst var krympet/smeltet! Klart så løber både røg og olie ud!

Kontakt til Heljan, vi sender nye pakninger, fint, men efter få gange, utætte pakninger igen, og ingen lim kunne holde til den varme røgolie!! Hva´nu? Opdagede et hvis men vendte overdelen 180 grader, sad røgmodulet lige under udst., men så passede trinene på overdel ikke med tankene, af med disse og batt. Kasser, disse blev også endevendt, nu passede alt som før, men røgrøret op til udst.? Nyt lodret rør i messing, med div. flanger blev loddet sammen, og det virker endnu, juhu!

Nu blev der testet, alt virker, dog var der stadig noget med det ydre look, som ikke matchede mine ønsker, og 1104, fik så malet taget og gitrene sorte, det pyntede da gevaldigt, og så tænkte jeg, nu piller vi ovedelen af, også får den helblank klarlak, så bli´r den som jeg vil ha´den til at se ud.

Ja, i ca., 2 døgn var den flot, så begyndte den vandbaserede klarlak et krakelere, øv og nej. I mellemtiden var det ved et tilfælde lykkedes en af mine togvenner at få fat i 3 overdel fra Heljan´s prototyper, hos Heljan selv. Nu fik jeg jo pludselig nykker, kunne jeg måske købe den ene, og ja!

Nu blev bogen om Lady NOHAB studeret, en rå overdel, lige til at lakere som man selv ville, men nu var der jo mange at vælge imellem! 1126 graffitién, lurede jeg længe på, men opgav til sidst, den havde formodentlig været færdiglakeret omkring år 2030!!

Min forkærlighed til Lollandsbanen er og har altid stået højt, og husker endnu en af de sidste ture med de røde scandia skinnebusser. Nåh, men til sagen, efter en del studier af billeder, stod det klart, LJ M 38, iden knaldrøde/havblå, og med de hvideskråbælter, og det lysegrå tag, tanke og batt.kasser, + hjemmekonstrueret sneplov, og ikke rilleudstødningen at glemme!! Der blev tapet her og hist, og der og oppe og nede, osv.., skal hilse og sige det kræver god tålmodighed, med al den af dækning, startede, med den hvide farve, dernæst de røde snuder, og til sidst den blå på resten. Div. Litreringer var bestilt hos Skilteskoven, incl. de V formede hvide stafferinger, det er et kunststykke at sætte dem på!

Ca. 14 dages nørkleri(nørderi), så trillede M 38, ud fra malerværkstedet!!!Oohhhhh, sikke en skønhed!

Ole.